Zlatiborska krem čorba od krompira

October 22, 2012

Prvo i prvo, nervira me to slovo Č u fontu naslova, nije lepo. Drugo i krajnje prvo, znate ono kada spremite neko mnogo ukusno jelo i zadovoljni ste kako je sve ispalo, ali nije vam dan za fotkanje, pa nikako da ubodete dobro svetlo, niste fokusirali kako valja, ili vam je pobegla kompozicija. E meni je takav dan danas, ali obećah ovaj recepAt!

Moja baka Buda pravi verovatno najbolju krompir čorbu na svetu! Normalno, ja nikada neću dostići taj nivo savršenstva po pitanju ukusa i mirisa, ako ništa drugo, onda makar iz razloga što koristim sastojke iz Beograda, a ne sa Zlatibora. Tu je mleko od Šarulje, kajmak od Stoje, krompir iz bašte ispred kuće i smederevac da estetski ulepša čitav užitak pripreme.

Baka Buda mi je pokazala kako se sprema ova čorba na zlatiborski način, a ja ću je vama predstaviti na beogradski!

* pogled sa imanja
* Leca ispred kuće u fazonu: 'danas sam vuk i jurim one tamo kokoške'
Potrebne namirnice za 6 tanjira čorbe:

- 6 srednjih krompira
- 1 srednja šargarepa
- 1 manja glavica crnog luka
- 4 kašike mladog kajmaka (ili jedna šolja kisele pavlake)
- 4 kašike suncokretovog ulja
- 1 kašika brašna
- aleva paprika
začin C (ili vegeta)
- so, biber
- gomasio
- 1 veći paradajz

Početni koraci su standardna zaprška - dakle u loncu zagrejete ulje i u njega dodate što sitnije seckan luk, sitno rendanu šargarepu, brašno i alevu (1 kašika ako volite jaču čorbu). Kada luk poprimi bakarnu boju, dodajte (takođe što sitnije seckan) krompir - kako bi se brže skuvao. Povrće prelijte sa 1.5L vode, dodajte začin C, so, biber i poklopite. 

Ja pustim da čorba krčka na srednjoj vatri, polupoklopljena. Povremeno probajte krompir da vidite da li je skuvan i kada krene da se raspada, skinite lonac sa ringle. Kada se čorba malo ohladi, dodajte kajmak (ili pavlaku) i umutite je mikserom (npr. štapni mikser je idealan za male kuhinje) tako da čorba postane kremasta. Bitno je da kada odmeravate sastojke, imate dosta vode u odnosu na količinu povrća, kako čorba ne bi bila previše gusta.

Moja baka samo razdrobi krompire varjačom, ali ja sam sebi dopustila korišćenje miksera. E, sada trik! Gušt mi je da u kremasta/čorbasta jela od povrća dodam kriške paradajza, a to je sve počelo sa maminim pasuljem. Nikada nisam volela meso koje stavlja u pasulj i onda da ne bih jela sama zrna i čorbu, ja sam sve to začinjavala paradajzom. Divota je u tome kada jedete vruću čorbicu, da svaki zalogaj hladite hladnim kriškama ovog omiljenog mi povrća. Pored seckanog paradajza, ja pospem i kašičicu gomasia i trunku bibera, jer sam prethodno vodila računa da ne presolim čorbu.

* opet sam gladna
* Gomasio ili gomašio je najpoznatiji makrobiotički začin, kombinacija veće količine susama (2 mere) i manje količine krupne morske soli (1 mera) ručno mlevene u specijalnoj posudi - suribači. On je svakodnevni začin na trpezi onih koji se prema svojoj ishrani odnose na pravilan način. Posebno je značajan kao dodatak integralnom pirinču ili drugim žitaricama ili povrću. Njegov izvanredni ukus uravnotežuje prirodnu slatkoću žitarica i povrća, dajući im izuzetno prijatnu notu. 

* Gomasio omogućava idealnu apsorpciju soli u organizmu i ne izaziva nagomilavanje vode. Zabeležena su pozitivna dejstva kod artritsa, reumatizma, osteoporoze, poremećaja vezanih za oči i uši.  Utiče na smanjenje holesterola u krvi, a time i na mnoga srčana oboljenja.

* Možete ga kupiti u bilo kojoj prodavnici zdrave hrane.


* gomasio u suribačiju

Uživajte u čorbi i probajte da zamislite da ste na pikniku sa dragim ljudima u sred doline koja gleda na prostranstva ove divne planine. A domaća pogača drugi put! ;))


Prijatno!

Svideće vam se i ovo

12 komentara

  1. Imaš posve pravo: nije moguće zamijeniti autohtone namirnice, ali svejedno, ovo je divna čorba, kako god.
    Inače, ono č u nasovu, ali smo njega, smanji, pa će se normalno uklopiti. Tako je to kod nekih fontova.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da mi je sad bakino mleko ili mladi sir, hjoj! :) Znam, znam, tako je kod fontova koji nemaju integrisanu latinicu sa Č i Ć i čini mi se da samo ta dva slova prave problem. Mogu smanjiti slovo samo u text box-u, a pošto je ovo naslov - nema te opcije. Ali hvala, u svakom slučaju! Da me ne mrzi, možda bih sama pravila slova u photoshopu-u, a ovako, pa navićiću se, hihih.. ;))

      Delete
  2. E sad sam i ja gladna :)
    Super je pogled sa imanja, woow :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi, i ja sam bila sinoć kada sam pisala ovaj post!

      Delete
  3. Super fino, isprobat ću jer poludim od sreće kad vidim lijep recept za juhicu :)))

    ReplyDelete
  4. Ovo cu obavezno da probam! Hvala!

    ReplyDelete
  5. Oduševljena sam tvojim blogom i tvojom ličnošću! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. +1 :D
      A corba izgleda preuuuukusno!

      Delete
    2. Da li treba da se fotkam kako bi videle koliko sam sad pocrvenela? <3

      Delete