Blanširana boranija na dva načina

November 06, 2012

Pre nego što se okrenete i odete jer je boranija u pitanju, napomenuću vam da prvo pogledate kako ova mahunarka izgleda. Da nisam napisala šta je u pitanju, garant bi pomislili da sam spremala neku zelenu testeninu! Da, tako sam i ja odreagovala kada mi je mama donela ovu vrstu boranije. Iako vlada mišljenje kako je ovo kineska vrsta - nije, samo je vrlo dugačka (preko pola metra) i ukusnija! 

Još kao deca odlučimo šta nam se sviđa, a šta ne - kada je hrana u pitanju i onda se tog stava držimo većinu života. Ja npr. nikada nisam volela grašak, boraniju, brokoli, kelj i spanać. Međutim, kada sam odrasla i počela sama da kuvam, shvatila sam da mi se zapravo nikada nije dopadao način na koji moja mama to sprema. Da se razumemo, ona je izuzetna kuvarica, ali mišljenja, tehnike, i želje se razlikuju. E, onda sam probala pizzu sa spanaćem i gorgonzolom i odlepila, pa grilovani brokoli, te sam se sama poigrala sa pireom od graška i shvatih da je sve to i više nego njami, ali kada ih ja pripremam na moj način. Tom društvu se danas pridružila i boranija.


Potrebne namirnice za dve činije salate:

- 500g sveže, dugačke boranije
- 100g mladog, neslanog sira
- 4 čena belog luka
- šaka pečenih badema
- 4 kašike maslinovog ulja
- 2 kašičice gomasia
- morska so, biber
- 100g tofu sira
- 2 kašike tamari sosa
- sojin maslac

Operite boraniju i odsecite joj vrhove, tj. peteljke. Nemojte je skraćivati, već je tako celu ubacite u vrelu vodu (do 95 stepeni) na 5 minuta kako bi je blanširali. Kada omekša, prebacite je u činiju sa što hladnijom vodom. Na ovaj način naglo zaustavljate termičku obradu i boranija ostaje hrskava i jarke zelene boje.

Radi lepšeg serviranja, odaberite staklenu posudu u koju ćete uviti boraniju kao da je testenina. Mladi sir možete iseći na kockice i dodati u činiju bez mešanja. Sitno iseckajte beli luk, pomešajte ga sa maslinovim uljem, solju i biberom i prelijte preko povrća. Bademe izgnječite kašikom i pospite preko, kao i gomasio. Ja radije izostavljam so, a više koristim gomasio - tako da povedite računa da ne presolite salatu.

Serviram je na sobnoj temperaturi uz dva prepečena parčeta manastirskog hleba, ili bilo kojeg drugog hleba sa semenkama. Nemojte praviti velike količine ove salate ako je nećete odmah konzumirati, jer nije ukusna kada stoji.


Navučena na makrobiotiku, uvek imam neke zanimljive sastojke kući s' kojim mogu da se igram. Tako da imam još jednu verziju ove salate: umesto mladog sira, upotrebite tofu sir koji ste prethodno grilovali minut-dva na teflonu s' trunkom sojinog maslaca. I njega iseckajte na kockice i dodajte preko boranije. Umesto maslinovog ulja i belog luka, salatu prelijte tamari sosom i začinite sa malom količinom gomasia. Prepecite hleb i u tankom sloju preko njega namažite sojin maslac.

Tamari sos je taman, ukusom bogat soja sos koji se pravi osamnaestomesečnom fermentacijom zrna soje. Enzimi koji deluju u procesu fermentacije stvaraju ugodan miris i ukus, a uz to omogućavaju sistemu za varenje da lakše razloži skrob, proteine, mlečne šećere i lako izvrši neophodne hemijske procese za što bolju apsorpciju hrane. Rezultat je poboljšana krvna slika i poboljšano opšte stanje organizma. Ne sadrži gluten pa ga mogu koristiti i osobe koje pate od celijakije. Tamari se koristi pri kuvanju i daje jelu divan slankast ukus koji posebno vole deca. 

Kako je proces proizvodnje tamarija dugotrajan i skup, proizvod koji se na kraju dobija je koncentrovan i dragocen i pri primeni dovoljno je koristiti male količine. Amino kiseline ne isparavaju kao alkoholi tako da je tamari sos pogodan za sva duža kuvanja.


Recimo ovako nekako: 祝您好胃口!

Svideće vam se i ovo

13 komentara

  1. Kako dobro zvuci, a jos bolje izgleda!

    ReplyDelete
  2. Ja sam ovu boraniju tek nedavno otkrila i zavolela na prvi zalogaj :) Mene po ukusu podseca na sparoge.
    Ima bas lep clanak o njoj na vikipediji.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vigna_unguiculata_subsp._sesquipedalis
    Mnogo mi se dopada salata, pravim uskoro.
    Slike su prelepe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mene ukus tooooliko podseća na bademe, valjda sam zato i rešila da boraniju uparim sa njima. :D Pokušavala sam da pronađem neki detaljniji info, ali nema ništa. Hvala!

      Delete
  3. Mom se detetu zgadila boranija u vrtiću i od tada imam veto na nju. Ne pomaže čak ni da mu objašnjavam kako je ona koju ja pravim pljosnata, puterica, potpuno druga vrsta - ama ne. Biram bitke, pa mu je dozvoljeno da ima jedno jelo sa vetom.
    Elem, ni ja preterano ne volim ovu okruglu vrstu (u preseku), ali bih ovu tvoju tako rado jela! I to i sad, ovako sita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahahaha, kako mi je to poznato! Na kraju, nakon određenog broja godina, roditelji u potpunosti prestanu da se trude i onda spremaju za svakog člana porodice posebna jela. Moja mama je toliko divna, da ponekad ume da spremi i po četiri različita jela samo za ručak, kako bi svi bili zadovoljni i siti. :D

      Delete
    2. Uf, što mi je ovo poznato! Kad sednemo za sto a ja premorena sve bih ih pobila:-)

      Delete
  4. I ja sam jedan od onih što ne mirišu baš boraniju, ali ovo stvarno izgleda preukusno. :)

    ReplyDelete
  5. Od svog povrca jedino boraniju ne mirisem NIKAKO. Cak sam i cveklu uspela da zavolim, ali boraniju- jok!
    Ova tvoja nova sorta mi je ulila nadu, mozda uspem da je zavolim :D

    ReplyDelete
  6. Postoji nešto ukusnije od normalne boranije? :D Ja onda to moram da probam.
    P.s. baš sam juče jela boraniju <3 je l' si shvatila do sada da je volim ili da još koji put ponovim boranija i stavim <3 :))))

    ReplyDelete
  7. Tebe podseća na bademe mene zelena boranija na šrafove:-) Mislim da bih uz tamari mogla da je progutam, imam ga malo u flašici pa ću ga utrošiti da napravim ovaj recept u manjoj količini. Ma moram da zavolim ovu zelenu jer kako zimi bez boranije:-)

    ReplyDelete
  8. pravila sam ljetos nešto slično, salata sa buranijom i feta sirom, recept iz časopisa gusto.
    moji ukućani su navikli da jedu buraniju samo na dva načina (oba kao varivo), tako da se salata nije proslavila. a pravo da ti kažem i ja sam je pojela samo da se ne baci lol

    pa eto probaj ako ti se da i sa feta sirom :)

    ReplyDelete
  9. Divan recept! Ja uvek kažem da je za neke namirnice majka njihova jednostavna priprema, sa jako malo sastojaka i bez mnogo filozofije. Pretpostavljam da bi mi se ova salata mnogo svidela, pa ću je shodno svojim pretpostavkama i isporbati prvom prilikom :))

    ReplyDelete
  10. Ovu sortu boranije jos nisam videla???...Ali pri spremanju boranije najvaznije je dodati BELI LUK, i ne kuvati je u sto litara vode nego dinstati....Prste da polizes!!!

    ReplyDelete